Skip to main content

REKLAMAČNÝ PORIADOK

VŠEOBECNÉ USTANOVENIA

  1. Tachografová karta je vydávaná v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 165/2014 zo 4. februára 2014 o tachografoch v cestnej doprave, ktorým sa ruší nariadenie Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovom zariadení v cestnej doprave a mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy v znení neskorších predpisov a zákona č. 461/2007 Z. z. o používaní záznamového zariadenia v cestnej doprave v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o záznamovom zariadení“).
  2. Skupina dodávateľov ALANATA a.s. + SOFTIP, a.s. (ďalej "vydavateľ tachografových kariet") v zmysle zákona č.461/2007 o používaní záznamového zariadenia v cestnej doprave je poverenou organizáciou, ktorá plní úlohy spojené s vydávaním tachografových kariet.
  3. Tachografová karta vodiča je určená na prevádzku vozidla vybaveného záznamovým zariadením a je vydávaná na základe žiadosti vodiča. Vodič je povinný preukázať sa kartou vodiča pri cestnej kontrole, Podniková karta je určená na kontrolu vlastných vodičov dopravného podniku, Dielenská karta je určená prevádzkovateľovi autorizovanej dielne, ak zamestnáva v pracovnom pomere montéra.
  4. Pre uplatnenie reklamácie je potrebné podať žiadosť na najbližšom zbernom mieste. Zoznam zberných miest je dostupný na webovom sídle www.digitalnytachograf.sk . Za správnosť údajov zodpovedá žiadateľ alebo držiteľ tachografovej karty. Chyby spôsobené pri vypĺňaní nie je možné reklamovať a je nutné opätovne podať novú žiadosť.
  5. Získavané osobné údaje sú spracúvané v rámci plnenia zákonných povinností prevádzkovateľa v zmysle čl. 6 ods. 1 písm. c) Nariadenia GDPR - Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (Všeobecné nariadenie o ochrane údajov GDPR). Účelom spracúvania osobných údajov je vydávanie, správa a evidencia tachografových kariet prostredníctvom centrálneho registra Ministerstva dopravy Slovenskej republiky podľa zákona č. 461/2007 Z. z. o používaní záznamového zariadenia v cestnej doprave v znení neskorších predpisov. V prípade neposkytnutia osobných údajov nebude možné spracovať žiadosť.
  6. Povinnosťou držiteľa tachografovej karty je podanie žiadosti o reklamáciu nefunkčnej karty do 7 pracovných dní odo dňa zistenia jej nefunkčnosti.
  7. V prípade ak sa nepotvrdí opodstatnenosť reklamácie (chyba nebola identifikovaná), držiteľ  obdrží pôvodnú reklamovanú kartu a výsledok odborného posúdenia, resp. výsledok vybavenia reklamácie.
  8. V prípade ak sa potvrdí opodstatnenosť reklamácie (chyba karty bola identifikovaná), bude do 5 pracovných dní vydaná nová karta.
  9. Pre mechanicky poškodené tachografové karty nie je možné uplatniť reklamáciu. V tomto prípade je potrebné podať žiadosť o výmenu zničenej karty na zbernom mieste alebo elektronicky na webovom sídle www.digitalnytachograf.sk. Výmena zničenej karty je spoplatnená. 
  10. Odborné posúdenie vykonáva servisné stredisko, ktoré je prevádzkované vydavateľom tachografových kariet so sídlom na Krasovského 14, 851 01 Bratislava – mestská časť Petržalka.
  11. Miesto zaevidovania reklamácie je zberné miesto. Zoznam zberných miest je uvedený na webovom sídle www.digitalnytachograf.sk v časti Digitálny tachograf / Zberné miesta.
  12. Servisné stredisko v rámci odborného šetrenia reklamovanej tachografovej karty si vyhradzuje právo na prístup k informáciám zaznamenaným na karte za účelom zistenia príčiny nefunkčnosti.
  13. Držiteľ karty je povinný: a) uviesť všetky požadované údaje v žiadosti o reklamáciu súvisiace s predmetom reklamácie, b) predložiť svoje identifikačné údaje potrebné pre začatie reklamačného konania pre vybavenie reklamácie, c) odovzdať reklamovanú tachografovú kartu, prípadne podklady preukazujúce chybu karty (najmä výtlačok z digitálneho tachografu) zbernému miestu, d) poskytnúť súčinnosť pri vyplnení reklamačného protokolu povereným pracovníkom zberného miesta a podpisom vyjadriť súhlas s jeho obsahom, e) strpieť s tým súvisiace časové zdržanie
  14. Zberné miesto je povinné zabezpečiť súčinnosť pri vypĺňaní reklamačného protokolu a to najmä podrobného uvedenia problému, kontrole predložených dokladov vyplnených údajov.
ČLÁNOK 1
VYMEDZENIE POJMOV
  1. Záručná doba tachografovej karty je lehota v rámci ktorej je vydavateľom poskytovaný bezplatný záručný servis nefunkčných a fyzicky nepoškodených tachografových kariet. Záručná lehota je v rozsahu platnosti tachografovej karty.
  2. Na účely tohto dokumentu sa pod pojmami "Reklamujúci" alebo "Žiadateľ" rozumie držiteľ tachografovej karty alebo ním poverená osoba.
  3. Reklamácia je uplatnenie zodpovednosti za chyby funkčnosti tachografovej karty a prebieha reklamačným konaním. Lehota reklamačného konania začína prijatím reklamácie servisným strediskom. Lehota reklamačného konania je najviac 20 pracovných dní.  
  4. Vybavenie reklamácie - je ukončenie reklamačného konania odovzdaním opravenej tachografovej karty, výmenou tachografovej karty, vrátením poplatku za vydanie tachografovej karty alebo jej odôvodnené zamietnutie.
  5. Odborné posúdenie - je písomné vyjadrenie alebo stanovisko osoby oprávnenej vydavateľom na vykonávanie záručných opráv (ďalej len „Servisný technik“). Odborné posúdenie je zaznamenané do písomného dokladu o vybavení reklamácie, prípadne do žiadosti o reklamáciu - časť odborné posúdenie. Odborné posúdenie - odborné posúdenie musí obsahovať a) identifikáciu osoby, ktorá vykonáva odborné posúdenie, b) presnú identifikáciu tachografovej karty, c) výsledok posúdenia, d) dátum vyhotovenia odborného posúdenia.
  6. Evidencia o reklamácii - musí obsahovať údaje držiteľa, dátum uplatnenia reklamácie, dátum a spôsob vybavenia reklamácie a poradové číslo dokladu o uplatnení reklamácie. Evidenciu o reklamácii spravuje servisné stredisko, prípadne vydavateľ tachografových kariet.
  7. Servisné stredisko je miesto výkonu odborného posúdenia, ktoré vykonáva servisný technik.
  8. Servisný technik je vydavateľom poverená osoba zabezpečujúca na základe odborných vedomostí odborné posudzovanie problému.
  9. Servisný poplatok - úhrada nákladov servisného strediska za realizované činnosti súvisiace s identifikáciou problému, opravou tachografovej karty alebo vydanie novej tachografovej karty. Servisný poplatok vzniká na základe odborného posúdenia, ktoré definuje žiadosť o reklamáciu za neoprávnenú. 
  10. Oprávnená reklamácia tachografovej karty je situácia/stav, kde karta je v lehote záručnej doby a v rámci odborného posúdenia nie sú identifikované známky fyzického poškodenia a zároveň karta vykazuje chyby. Vybavenie reklamácie bude bez úhrady servisného poplatku.
  11. Neoprávnená reklamácia tachografovej karty je situácia/stav keď karta je v lehote záručnej doby a v rámci odborného posúdenia sú identifikované zjavné známky fyzického poškodenia. Vybavenie  neoprávnenej reklamácie môže byť spojené s úhradou servisného poplatku. 
  12. Operátor vydavateľa je vydavateľom poverená osoba, ktorá zodpovedá za spracovanie žiadosti o reklamáciu tachografovej karty na adrese vydavateľa a podieľa sa na vybavení reklamácie.
  13. Zamestnanec zberného miesta je zodpovedný za spracovanie žiadosti o reklamáciu tachografovej karty na adrese zberného miesta a postúpenie prijatej žiadosti s prijatou nefunkčnou kartou servisnému stredisku.
  14. Potvrdenie, resp. Reklamačný protokol o zaevidovaní reklamácie je doklad potvrdzujúci začatie reklamačného konania.
ČLÁNOK 2
PRÍJEM REKLAMÁCIE

Pred uplatnením reklamácie je potrebné dôkladne skontrolovať vonkajší stav tachografovej karty, respektíve či karta nemá vonkajšie poškodenie najmä v oblasti umiestnenia kontaktných plôch pre spojenie so zariadením (čítačkou digitálneho tachografu). Zároveň je potrebné skontrolovať, či chyba nie je spôsobená nesprávnym nastavením tachografového zariadenia alebo používaním karty v rozpore s odporúčaním výrobcu zariadenia a vydavateľa tachografových kariet (informácie v časti poučenie). Tachografovú kartu je potrebné priniesť osobne na adresu najbližšieho (vhodného) zberného miesta.

Príjem reklamácie tachografovej karty osobne na zbernom mieste prebieha v spolupráci so zamestnancom servisného strediska alebo  zamestnancom zberného miesta, ktorí zabezpečujú podporu pri podaní žiadosti o reklamáciu (reklamačný protokol) a poskytujú konzultačný servis pri identifikovaní a popise problému nefunkčnosti. Po podaní žiadosti reklamujúci, resp. držiteľ karty dostáva potvrdenie o odovzdaní nefunkčnej tachografovej karty - Reklamačný protokol. Od tohto momentu prebieha reklamačné konanie.  

Príjem reklamácie tachografovej karty je možné zahájiť výhradne pokiaľ reklamujúci:

  1. odovzdá nefunkčnú tachografovú kartu zbernému miestu na spracovanie,
  2. poskytne v rámci žiadosti dostatočné údaje potrebné pre spracovanie žiadosti o reklamáciu.

Pokiaľ nie je splnený jeden z uvedených bodov, nie je možné spracovať žiadosť o reklamáciu karty. 

ČLÁNOK 3
ODBORNÉ POSÚDENIE

Odborné posúdenie vykonáva servisný technik servisného strediska. Po prijatí žiadosti o reklamáciu a nefunkčnej tachografovej karty zaháji servisný technik servisného strediska identifikáciu problému nefunkčnosti. Realizuje činnosti súvisiacu s obhliadkou tachografovej karty, identifikácii nefunkčnosti, odstráneniu nefunkčnosti a vyhodnoteniu odborného posúdenia. V rámci odborného posúdenia sa servisný technik vyjadruje k oprávnenosti reklamácie, teda na základe skutočného stavu karty definuje či tachografová karta je poškodená, resp. bola používaná v rozpore s odporúčaniami/požiadavkami vydavateľa. 

ČLÁNOK 4
VYBAVENIE ŽIADOSTI O REKLAMÁCIU

Servisný technik po uzatvorení odborného posúdenia postúpi žiadosť operátorovi vydavateľa na ďalšie spracovanie, ktoré vychádza z výsledku odborného posúdenia. V prípade ak servisný technik v odbornom posúdení uviedol stanovisko, že: 

  1. tachografová karta je nefunkčná a zároveň nebolo identifikované nesprávne zaobchádzanie, reklamácia je považovaná za oprávnenú a operátor zabezpečí vydanie (personalizáciu) novej tachografovej karty, ktorej hodnoty (napr. lehota platnosti karty) budú totožné s pôvodnou reklamovanou kartou. Následne zabezpečí doručenie novej tachografovej karty držiteľovi na adresu uvedenú v reklamačnom protokole (žiadosti o reklamáciu) a žiadosť o reklamáciu uzavrie. Súčasťou doručenia novej karty je potvrdenie o vybavení reklamácie. Za vybavenie reklamácie držiteľ karty neuhrádza poplatok,
  2. tachografová karta je nefunkčná s identifikovaným fyzickým poškodím. V tomto prípade je reklamácia považovaná za neoprávnenú. Pokiaľ servisný technik v stanovisku uvedie riziko poškodenia čítacieho zariadenia, resp. tachografu po vložení tejto poškodenej karty, operátor túto kartu uloží v bezpečných priestoroch servisného strediska a bezpečne zlikviduje. Následne operátor zabezpečí trvalé zablokovanie a zabezpečí doručenie dokladu o vybavení reklamácie na adresu uvedenú v reklamačnom protokole s odporúčaním o požiadanie žiadosti o vydanie novej tachografovej karty. Vydanie novej tachografovej karty je spoplatnené.
  3. tachografová karta je funkčná, resp. v rámci odborného posúdenia sa nefunkčnosť nepreukázala. Operátor zabezpečí doručenie reklamovanej tachografovej karty držiteľovi na adresu uvedenú v žiadosti a žiadosť o reklamáciu uzavrie. Súčasťou doručenia reklamovanej karty je potvrdenie o vybavení reklamácie. Za vybavenie reklamácie môže vydavateľ požadovať od držiteľa úhradu poplatku za vykonané činnosti pri odbornom šetrení a doručení karty na adresu držiteľa.

Operátor vydavateľa v prípade potreby informuje držiteľa tachografovej karty prostredníctvom kontaktných údajov definovaných v žiadosti o stave alebo výsledku vybavenia reklamácie. Držiteľ reklamovanej karty sa môže informovať o priebehu reklamácie telefonicky na informačnej linke aplikačnej podpory digitálneho tachografu +421 232 112 515, alebo emailom na elektronickú adresu: karta@alanata.sk